Sektör

Öncülüğü Yeni Ufuk yaptı !

Yerel basında dijital gazeteciliğin öncülüğünü Yeni Ufuk yaptı. Şunu savunuyor ve öneriyorduk:

Abone Ol

Konvansiyonel (basılı-kağıt) basının işlevi kalmadı.Günlük resmi ilan alan gazeteler ile haftalıkların tek tek baskı sayısı 50-100 arasında oynuyor, o da abonelere dağıtılıyor. Halkın yerel gazeteleri değil okumak, görme şansı bile yok ! Kağıt yayın tamamen kapalı devre bir yayıncılığa dönüştü.

Buna karşılık internet gazeteciliği dünyanın dört bir yanına yayın yapabiliyor. İnternet gazeteciliği yerel basını sadece Türkiye’ye değil, tüm dünyaya açtı. Yerel basın çok daha geniş çevrelere ulaşmaya başladı. Bu durumda kağıt gazetecilikte ısrar etmenin anlamı kalmadı.

Şunu da tespit ediyorduk:

Çok geçmeyecek yerel planda günlük-haftalık yayın yapan konvansiyonel gazeteler de dijitale geçecek.

Övünmüyoruz ama dediğimiz oldu:

Zaman içinde, örneğin Zonguldak ve Ereğli’de de kağıt gazete sayısı azaldı, internet gazeteciliği yaygınlaştı.

Yeni Ufuk, bu gelişmeye koşut olarak, dijital gazeteciliğin kurumsallaşması konusunda da önderlik yaptı. Bölgenin ilk İnternet Gazetecileri ve yazarları derneğini (BATİYAÇ) kurdu.

Bu arada Zonguldak ve Ereğli’de ilginç gelişmeler de yaşandı.

Zonguldak’ta resmi ilan alan günlük gazeteler kapılarına kilit vurup tek gazete çatısı altında birleştiler. Ama, internet versiyonlarını sürdürdüler..

Bu şekilde beş gazetenin alacağı resmi ilanı tek gazete almaya başladı. Birleşen gazeteler hem baskı masrafından kurtuldular ve hem de ilan pastasındaki dilimlerini korudular.

Ereğli’de ise daha ilginç bir gelişme oldu. Resmi ilan alan günlük gazeteler, basın yasasının ve Basın İlan Kurumu yönetmeliğinin esnekliğinden yararlanarak haftada bir yayınlanmaya başladılar. Bu şekilde hem masrafları azaldı, hem de resmi ilandan eskisi gibi yararlanma yolu açık kaldı.

Bu gelişmelerin mesleki açıdan ne anlama geldiğini tartışmayacağız. Arkadaşların içlerine sindiğine göre sorun yok !..

Ama şunun altını çizmek zorundayız:

Resmi ilan alan günlük gazetelerin biçim değiştirip ilan pastasından aynı dilimleri almalarında özellikle Basın İlan Kurumu başrolde ! Basın İlan Kurumu, basın yasasında dijital gazetelere de resim ilandan yararlanması yolunu açan değişikliği, hazırladığı yönetmelik ile işlevsiz hale getirdi. Çünkü BİK’in yönetmeliği internet gazetelerinin resmi ilan almasını zorlaştırırken, hatta imkansız kılarken, konvansiyonel basının hülle yoluyla bile resmi ilanlardan yararlanma yolunu ardına kadar açtı.

Bunda, iktidarın gelenekselliğinin de rolü var elbette, ama BİK’in rolü daha büyük.

Şöyle özetleyeceğiz:

İnternet gazeteciliği gelişiyor, her gün onbinlere ulaşıyor, ama haftada 50’şer tane basan konvansiyonel yerel gazeteler, aslında tiraj yaptırımı da olmasına rağmen bunu ciddiye almayıp resmi ilan pastasını milli birlik ve beraberlik içinde paylaşıyorlar !..

Bakalım bu haksızlık ne zamana kadar sürecek ?..

 

Yeni Ufuk


Haber : 

Abone Ol