Medya

Medyada devrim:

Yeni Ufuk’un Görüşü

Abone Ol

Yerel odaklı ulusal basın !

Konvansiyonel basın işlevsel bakımdan çağın daşına düştü. İnternet ile gerçekleşen dev teknolojik adım, kitle iletişimini dakikalara indirgedi. Güncel haberi 24 saat sonra veren basılı/kağıt gazeteler nostaljik bir iletişim aracına dönüştü. Haftalıklar hatıra defterine !

Kağıt basın, internet olayından önce, TV rekabetine rağmen, genişçe bir okur kitlesine ulaşabiliyordu. 1 milyon satan gazetelerimiz bile vardı.

Artık yok. En çok satan gazetemiz olan Sözcü’nün tirajı 240 binlerde örneğin. 2 bin bile satmayan “ulasal” gazetelerimiz bile var, şakır şakır resmi ilan da alıyorlar. Bu şekilde işlevleri ile ters orantılı bir gelir elde ediyorlar.

Bu çelişkili durumu dengelemek için, kağıt gazeteler de internet sayfaları açtı; internette dakikalar içinde verdikleri haberleri, ertesi gün kağıt versiyonlarında yineliyorlar !

Yerel basın için de durum böyle.

Resmi ilan alan yerel gazeteler, yerel haberleri bile ertesi gün verebiliyor. Bu yüzden hemen tümünün internet versiyonu da var.

İşlevsel bakımdan çağın dışına düşen yerel günlük gazetelerin hâlâ resmi ilandan yararlanması, gelir adaletsizliğinin medyadaki yansısı olarak her gün göze batıyor.

Hiç kimse, ulusal ve yerel kağıt basın devam etmesin demiyor. Resmi ilan pastasından dijital basının da yararlanması gerektiğini  söylüyoruz. Resmi ilanların tümüyle dijital basına özgü hâle getirilmesini hatta…

Çünkü günde 50-100 adet basılan bir gazeteye verilen ilânın ulaştığı kitle de o kadar oluyor !

Oysa yerel odaklı dijital internet gazeteleri bile çıplak olarak günde 10 bin kişiye ulaşabiliyor.

**

Basındaki bu dev teknolojik ilerleme, örgütsel düzeyde de yansısı buldu. Konvansiyonel gazeteci örgütlerinin yanısıra, dijital gazeteci örgütleri de doğdu, gitgide yaygınlaşıyor.

Örneğin Ereğli odaklı Batı Karadeniz İnternet Gazetecileri Yazarları Cemiyeti (BATIYAÇ) bunun bölgemizdeki ilk ve tek örneği.

Yerel basın odaklı ulusal gazetecilik yapma olanağı açıldı herkese. Yerel basın, internet olayı ile yurdışında da izlenen bir boyutlamaya kavuştu.

Bu çağdaş atımları herkesin görmesi gerekiyor artık. 2022’nin ilk aylarında çıkarılması beklenen sosyal medya yasası ile dijital basın, hukuki temellere de kavuşacak.

**

Çeşitli kuruluşların hâlâ örneğin özel ilan/reklam dağıtımında dijital basın örgütlerini görmezden gelen bir tavır takınması, ilan/reklam kavramının içeriği ile çelişiyor. Aracılık işlevi yüklenen konvansiyonel basın örgütlerinin meslek içindeki şaibeli kimlikleri bir yana !..

**

Yerel basının köhne yapısının her bakımdan hızla değiştiği bir süreç içindeyiz. Bunu herkesin, her kuruluşun ve siyasetçilerin,  partilerin görmesi gerekiyor.

Gelecek seçimlerde taneyle basılan kağıt gazeteler ile onların kendilerine benzeyen internet versiyonları değil, çok geniş kitlelere ulaşan yerel odaklı ulusal dijital gazetelerin rolü belirleyici olacaktır.

Yeni Ufuk

 


Haber : 

Abone Ol