Filyos'ta liman kavgası!..
Çaycuma TSO, Kardemir'in Filyos'ta kendi limanını inşa etmesine karşı çıktı..
Çaycuma Ticaret ve Sanayi Odası tarafından yapılan yazılı açıklamada KARDEMİR'in Filyos'taki iskeleyi "Limana dönüştürme" faaliyetine şiddetle karşı çıkıldı.
Çaycuma TSO, Kardemir’in Filyos’ta kendi limanını inÅŸa etmesine karşı çıktı..
Çaycuma Ticaret ve Sanayi Odası tarafından yapılan yazılı açıklamada KARDEMÄ°R’in Filyos’taki iskeleyi “Limana dönüştürme” faaliyetine ÅŸiddetle karşı çıkıldı.
KARDEMÄ°R’in, gündemde olan 25 milyon ton kapasiteli liman yapma faaliyeti ortada dururken Filyos’ta kent içinde böyle bir faaliyete baÅŸlamasının kabul edilemez olduÄŸu vurgulanan Çaycuma TSO açıklamasında şöyle denildi:
“Filyos’taki Kardemir’in liman talebini karşılamaya yönelik ÇED raporunun onay süreci, sessiz-sedasız yeniden baÅŸlatılmıştır. Tesadüfen öğrendiÄŸimiz bu süreçte takip ettiÄŸimiz kadarıyla Filyos’ta Kardemir’in özel bir liman yapabilmesi için bazı yetkililer Filyos’un kaderiyle oynamak pahasına ilginç bir tavır sergiliyorlar. Hatırlatmak gerekirse; daha önce de yerel ve ulusal kamuoyunda da defalarca gündeme gelen Kardemir A.Åž.’nin Filyos’ta 5 milyon ton kapasiteli yeni bir liman yapımı için hazırlıklara baÅŸlaması ve Filyos Belediye BaÅŸkanı’nın bu konuda iÅŸin sahibi gibi açıklamalar yapması üzerine de tepkimizi dile getirmiÅŸtik. Filyos Projesi dahilindeki Filyos Limanı’nın yapımını daha önce üstlenmiÅŸ ve sonra bu limanı yapmaktan vazgeçmiÅŸ olan Kardemir’in bu kez aynı yerde, yeni liman hazırlıkları yapmasının gerekçesi ‘ne olabilir?’ diye düşünüyoruz. Kendine özel bir liman yapmak isteyen Kardemir’in ithalat ve ihracatı ne kadardır? 5 milyon ton kapasiteli bir liman ne kadar gereklidir? Kardemir daha önce yapımını üstlendiÄŸi Filyos Limanı’ndan neden vazgeçmiÅŸtir? Bunun arkasında hangi engeller, sorunlar ya da olumsuzluklar vardır? Acaba ne olmuÅŸtur da yeni bir liman için hazırlıklara baÅŸlamışlardır? 25 milyon tonluk kapasite ile tüm Batı Karadeniz’in liman ihtiyacını karşılayacak olan’Filyos Limanı’ndan vazgeçip, onun beÅŸte biri kadar kapasiteli ve en fazla 40-45 yıl ömrü olacak ‘Kardemir Limanı’ için tüm belde halkını ve çevre dostlarını hayrete düşüren bir ısrar ve zorlama projeyi -üstelik oldu bittiye getirerek- hayata geçirme yolunu neden tercih etmiÅŸlerdir?”
“KARDEMÄ°R’Ä°N BÃœYÃœK BÄ°R LÄ°MANA Ä°HTÄ°YACI VAR Ä°SE FÄ°LYOS LÄ°MANI’NIN YAP-Ä°ÅžLET-DEVRET MODELÄ° Ä°LE YAPILMASI KONUSUNU YENÄ°DEN ELE ALMALI VE ONU HAYATA GEÇİRMELÄ°DÄ°R”
“Halihazırda 1960’lardan beri Kardemir’in kullandığı bir iskele bulunuyor. Kardemir yeni bir liman yapmaktansa, mevcut iskelenin kapasitesini artırarak bu konudaki ihtiyacını rahatlıkla karşılayabilir. Ama yeni bir yatırım atağı yapacak, ihracatını da artıracak olan Kardemir’in büyük bir limana ihtiyacı var ise, Filyos Limanı’nın yap-iÅŸlet-devret modeli ile yapılması konusunu yeniden almalı ve onu hayata geçirmelidir. Bu ÅŸekilde önemli bir zaman tasarrufu yapar, hem kendi adına daha kârlı hem de insanların yıllardır hayal ettiÄŸi bir yatırımı gerçekleÅŸtirmiÅŸ olur. Mevcut 25 milyon ton kapasiteli Filyos Limanı Projesi’nin hayata geçmesi için UlaÅŸtırma Bakanlığı Demiryolları Limanlar ve Hava Meydanları Ä°nÅŸaatı Genel Müdürlüğü yoÄŸun bir ÅŸekilde çalışıyor. Bu limanın yapımı için herkesin de aynı çabayı göstermesi gerekirken 5 milyon tonluk ikinci bir liman çabası uygun deÄŸildir. Ayrıca birbirine bu kadar yakın mesafede yapılacak iki liman çevre açısından da sıkıntı yaratacaktır. Çünkü yeni liman için düşünülen mevcut mendirek alanında yeterli yer olmadığı açıktır. AraÅŸtırmalarımıza göre 5 milyon ton kapasiteli bir alan için 90 dönümlük bir alan gerekmektedir. Firma bu alanı nasıl yaratacaktır? Denizi doldurmakla mı? Bu sahilin yok edilmesi anlamına gelmektedir. Åžehrin göbeÄŸindeki bu alana liman yapmak çevreyi düşünmeden katletmek demektir.”
“YETKÄ°LÄ°LER FÄ°LYOS’UN GELECEĞİNE SAHÄ°P ÇIKMALI”
“Filyos Vadi Projesi’nin kalbinde yer alan Filyos Belediyesi de öncelikle var olan Filyos Liman Projesi’ne sahip çıkmalıdır. Balıkçı barınağı gözlerinin önündedir. Yetkililer Filyos’un geleceÄŸine sahip çıkmalı, önemli bir turizm potansiyeli olduÄŸunu göz ardı etmemelidir. Filyos gerçekten de bölgede tarihi dokusu, doÄŸası ve sahili ile bir turizm cennetine dönüştürülebilecek tek alandır. Filyos’taki bu doku, tahrip edilerek deÄŸil, korunup geliÅŸtirilerek geleceÄŸe taşınmak zorundadır. Filyos’a yapılacak olan bu özel liman konusunda cevaplarını merakla beklediÄŸimiz sorular var; yeni liman projesi her ÅŸeyiyle projesi hazır olan ve üstlenicisini bekleyen Filyos Limanı’nın geleceÄŸini baltalamayacak mı?”
“HER FÄ°RMA ‘Ä°HTÄ°YACIM VAR’ DÄ°YEREK Ä°STEDİĞİ YERDE LÄ°MAN YAPARSA, SAHÄ°LLERÄ°MÄ°ZÄ°N HALÄ° NE OLACAK?”
“Filyos Limanı ve geri sahası için gerekli olan önemli kısmı kamulaÅŸtırılan 7,5 milyon metrekarelik alan ne olacak? Kardemir’in yeni yapmayı düşündüğü özel liman için 394 bin metrekarelik alan gerekli imiÅŸ. 38 dönümlük sahası mevcut olan Kardemir geri kalan alanı denizi doldurarak ortaya çıkaracak. Deniz ve taÅŸ ocağı için kullanılacak alan orman alanı olarak kimin malı? Bütün geliÅŸmeleri yakından takip eden bir kurumun temsilcisi olarak yeni bir liman projesini yersiz buluyor ve ilgililerin mevcut Filyos Liman projesine sahip çıkmasını bekliyoruz”
Haber :
ETİKETLER : Yazdır