MEDYADA DEĞER VE ETKİ

Yeni Ufuk’un Görüşü..

Abone Ol
İnternet gazeteciliği ile birlikte kitle iletişimi önemli mesafeler aldı. Haberciliğe ilişkin bazı ölçülerin içeriği de değişti.
“Bir haberin değeri, ilgilendirdiği kitleyle doğru orantılıdır” şeklindeki teorik yaklaşım bugün de geçerli.
Şu var ki bu yaklaşımın somutlaşabilmesi için teorik olarak haberin/haberlerin sahip olduğu değer çapında bir kitleyle buluşturulması gerekir. Ya da tam değerini bulması !
Buna bire bir olanak yoktur. Bir haberi ilgilendirdiği kitlelere aynı çapta ve anında ulaştırmak tek yayın organı için olanaksızdır. Bu olsa olsa tüm yayın organlarının ortak hedefi olabilir.
Tek yayın organları için okurla bire bir buluşma ya da tiraj, tıklanma, vb. sayısı onların etkisini/değerini belirleyen bir ölçü haline gelir. Bu da yetmez. Haberin/haberlerin kitlelere en kısa sürede ulaştırılması, değer/etki kavramını pozitif ve/veya negatif olarak etkiler.
Haberi/haberleri en geniş kitlelere ve en kısa süre içinde taşıyan bir yayın organı, ulaştığı, teorik olarak etkilediği kitleyle doğru orantılı bir değer kazanır.
Bir haberin değeri ile bir yayın organının değeri arasındaki iç-bağ bu şekilde oluşur. Haberi/haberleri kitlelere dar çapta ve gecikerek ulaştıran bir yayın organının etkisi ve değeri de o oranda düşük olacaktır.
Kitleleri etkileyebilmek için ilkten onlara ulaşmak gerekir !..
İnternet gazeteciliğinin değerini belirleyen de bu işte ! İnternet haberciliği, örneğin yazılı/basılı bir yayın organına göre çok daha kısa sürede ve çok daha geniş çevrelere haberi/haberleri taşıyabiliyor.
Bir haber sitesinin değerini de bu belirliyor işte ! Bir haber sitesi, tıklanma sayısına göre etki/değer kazanıyor. Bunun ise, haberin/haberlerin/yorumların yaygınlaşma süresi ile iç-bağı var !

0     0     0

Yerel basına bu çerçeve içinde bakıldığında, haber sitelerinin, gazetelere göre daha çok etkiye sahip oldukları söylenebilir.
Tabii haber siteleri de kendi içinde kategorilere ayrılıyor: Geniş bir kitle tarafından izlenen bir site ile izleyicisi dar bir site arasında etki/değer farkı bulunuyor.
Bu nedenle kimi haber siteleri, istatistik kullanmıyor ! İstatistik kullanmayan sitelerin, “izlenme sayısı düşük” siteler olarak anılmalarına yol açıyor bu ! Bu yaklaşım haksız da değil !..
Şu söylenebilir belki :
Düşük tirajlı bir yayın organı, yüksek tirajlı bir yayın organından çok daha etkileyici bir nitelik taşıyabilir.
Bu mümkündür. Ama etki, dar sınırlar içinde kalacağından çapı da küçük olacaktır.
Yerel basına bu ölçüler içinde bakmanın herkes için sayısız yararı vardır !..
Bir haberin değeri ilgilendirdiği kitleyle doğru orantılı ise, bir haber organının değeri de ulaştığı kitleyle doğru orantılıdır.
Yeni Ufuk


Haber : 

Abone Ol